Hadiah Pahala Bacaan Al-Fatihah Kepada Si Mati (Mayat)

Posted: December 16, 2013 in Islam

SAMPAIKAH PAHALA YANG KITA HADIAHKAN KEPADA SI MATI

 

 

Ada khilaf (perbezaan pendapat) ulamak tentang perkara ini.

 

 

In Sha Allah sampai

 

Berdoa dikubur adalah terbaik dari berdoa dari jauh,

Mayat lebih suka jika dia diziarahi

 

References;

Wahba Zuhayli, Al-Fiqh Al-Islami

 

Sources;

Ustaz Azhar Idrus

 

 

 

 

Mangikut pendapat Imam Shafie tidak sampai apa yang dihadiahkan

“Sesungguhnya seseorang itu tidak akan menanggung dosa seseorang yang lain dan bahawasanya manusia tidak akan memperolehi ganjaran melainkan apa yang telah ia kerjakan”. 

AN NAJM, 53:38-39.

            Berkata al-Hafiz Imam Ibn Kathir rahimahullah:

وَ مِنْ هَذِهِ اْلآيَةِ الْكَرِيْمَةِ اِسْتَنْبَطَ الشَّافِعِى رَحِمَهُ اللهُ وَمَنِ اتَّبعُهُ اَنَّ الْقِرَاءَ ةَ لاَ يَصِلُ اِهْدَاء ثَوَابَهَا الْمَوْتَى لاَنَّهُ لَيْسَ مِنْ عَمَلِهِمْ وَلاَ كَسْبِهِمْ وَلِهَذَا لَمْ يُنْدَب اِلَيْهِ رَسُوْلُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ اُمَّتَهُ وَلاَ حَثَّهُمْ  عَلَيْهِ وَلاَ اَرْشَدَهُمْ اِلَيْهِ بِنَصٍ .

“Melalui ayat yang mulia ini, Imam Syafie rahimahullah dan para pengikutnya mengambil hukum bahawa pahala bacaan (al-Quran) dan hadiah pahala tidak sampai kepada si Mati kerana bukan dari amal mereka dan bukan usaha meraka (si Mati).  Oleh kerana itu Rasulullah sallallahu ‘alaihi wa-sallam tidak pernah mensunnahkan umatnya dan mendesak mereka melakukan perkara tersebut dan tidak pula menunjuk kepadanya (menghadiahkan bacaan         kepada     si Mati) walaupun dengan satu nas (dalil)”.14 [1]

 

 

Ibnu Kathir menghuraikan maksud ayat ini.

 

“Insan tak akan dapat melainkan apa yang dia amalkan”

 

 

Ibnu Kathir dalam kitabnya menghuraikan tafsiran yang dibuat oleh Imam As-Shafie tentang ayat ini katanya tidak sampai pahala ayat Quran yang dibaca

Amalan baca Al_Quran dan dihadiakan,

Nabi tak buat, sahabat tak buat

Jika benda ni baik, tentu sahabat dah buat

 

 

Ibnu Solah kata sampai.  Bersandarkan kepada pendapat Imam Abu Hanifah

sampai jika seseorang berdoa,  jika doa itu dimakbulkan oleh Allah,

kalau Allah mustajab doa apa pun boleh berlaku

Bergantung kepada mustajab doa sama ada akan sampai atau tidak

 

 

Aishah tanya Baginda Rasulullah apa yg patut buat ketika ke kubur

Baginda Rasulullah bagitau beri salam saja tak suruh baca Al-Fatihah tetapi nabi ajar doa ketika menziarahi kubur.

 

 

Boleh sampai apa yang dihadiakan kalau Allah terima doa, hendaklah tidak diupah,

sebab org upah jika diat tak niat untuk dapatkan pahala dia tak akan diberi ganjaran pahala

 

Kalau dia tak dapat pahala macammana dia nak hadiahkan

 

 

Sabda Baginda Rasulullah;

“Bacalah Al-Quran dan minta habuan dari Allah sebelum datang 1 zaman di mana ada puak yang akan baca Al-Quran kerana ingin mendapatkan habuan dari manusia”

Hadis riwayat Abu Daud.

 

 

 

Tahlil itu sebenarnya (berlainan dengan kenduri tahlil)

Laaa i’la ha ilallah

References;

Ust Asri Zainal Abidin

http://rasuldahri.tripod.com/articles/pengharaman_ka_tahlilan_yasinan_selamatan.htm

KENDURI ARWAH

 

Syeikh Daud bin Abdullah Fhatani (Ulamak Shafie) (Pejuang Fiqh Shafie), (Orang Melayu) dalam kitabnya

Kitab Furu Ul Masa In

muka surat 182-183


Telah ditanya Radiallah Hu Anhu 

“Apakah hukumnya barang yang dikerjakan oleh ahli mayit daripda mempersembahkan makanan, berhimpun manusia atasnya, dahulu daripada ditanam mayat dan kemudian daripadanya, dan menyembelih pada kuburan dan demikian lagi yang dikerjakan manusia dengan barang yang dinamakan dia dengan kafarah dan daripada dikerjanya yakni berhimpun memberi makan awal malam kemudian daripada ditanam mayat dan 7 harinya dan 20 harinya dan 40 , apa yang dimikian itu haramkah atau makruh atau harus”

 

Jawabnya

“Maka adalah segala yang tersebut itu adalah makruh yang dicela pada syarak kerana tegah dalam syarak”

SOLAT PUASA WAKAF BOLEHKAH DI HADIAHKAN KEPADA MAYAT

by Dr MAZA

 

Hadis Buqhari,

 

Saad bin Ubadah satu hari mak dia meninggal ketika dia tiada, tiba2 mak dia meninggal

bila dia balik tengok mak dia dah meninggal, dia pi tanya rasululah

 

Wahai Rasulullah saw,

Ibu saya meninggal semasa saya tiada, adakah sesuatu yang boleh beri manafaat jika saya sedekahkah sesuatu bagi pihak ibu saya

 

Nabi Jawab “boleh” (Na’am)

 

Solat, sedekah, wakaf tanah,hampir Sepakat ulamak kata dapat

 

Ulamak kata solat boleh sampai tapi dengan syarat doa yang kita mintak mustajab, begitu juga dengan puasa

 

Ini memenuhi makna anak yang soleh 

 

Comments
  1. hamba yang masih jahil says:

    Maafkan saya kalau soalan saya ni berbunyi jahil..saya tak tahu. kalau saya berdoa agar dosa arqah diampunkan atau dikurangkan seksaan kubur utk arwah yg tiada talian mahupun ada pertalian dgn saya(bukan ibu bapa)misalnya utk pakcik/nenek/spupu, adakah sampai? atau semua tu tak sampai? syukran :’)

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s