SAMPAIKAH PAHALA YANG KITA HADIAHKAN KEPADA SI MATI
Ada khilaf (perbezaan pendapat) ulamak tentang perkara ini.
In Sha Allah sampai
Berdoa dikubur adalah terbaik dari berdoa dari jauh,
Mayat lebih suka jika dia diziarahi
References;
Wahba Zuhayli, Al-Fiqh Al-Islami
Sources;
Ustaz Azhar Idrus
Mangikut pendapat Imam Shafie tidak sampai apa yang dihadiahkan
“Sesungguhnya seseorang itu tidak akan menanggung dosa seseorang yang lain dan bahawasanya manusia tidak akan memperolehi ganjaran melainkan apa yang telah ia kerjakan”.
AN NAJM, 53:38-39.
Berkata al-Hafiz Imam Ibn Kathir rahimahullah:
وَ مِنْ هَذِهِ اْلآيَةِ الْكَرِيْمَةِ اِسْتَنْبَطَ الشَّافِعِى رَحِمَهُ اللهُ وَمَنِ اتَّبعُهُ اَنَّ الْقِرَاءَ ةَ لاَ يَصِلُ اِهْدَاء ثَوَابَهَا الْمَوْتَى لاَنَّهُ لَيْسَ مِنْ عَمَلِهِمْ وَلاَ كَسْبِهِمْ وَلِهَذَا لَمْ يُنْدَب اِلَيْهِ رَسُوْلُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ اُمَّتَهُ وَلاَ حَثَّهُمْ عَلَيْهِ وَلاَ اَرْشَدَهُمْ اِلَيْهِ بِنَصٍ .
“Melalui ayat yang mulia ini, Imam Syafie rahimahullah dan para pengikutnya mengambil hukum bahawa pahala bacaan (al-Quran) dan hadiah pahala tidak sampai kepada si Mati kerana bukan dari amal mereka dan bukan usaha meraka (si Mati). Oleh kerana itu Rasulullah sallallahu ‘alaihi wa-sallam tidak pernah mensunnahkan umatnya dan mendesak mereka melakukan perkara tersebut dan tidak pula menunjuk kepadanya (menghadiahkan bacaan kepada si Mati) walaupun dengan satu nas (dalil)”.14 [1]
Ibnu Kathir menghuraikan maksud ayat ini.
“Insan tak akan dapat melainkan apa yang dia amalkan”
Ibnu Kathir dalam kitabnya menghuraikan tafsiran yang dibuat oleh Imam As-Shafie tentang ayat ini katanya tidak sampai pahala ayat Quran yang dibaca
Amalan baca Al_Quran dan dihadiakan,
Nabi tak buat, sahabat tak buat
Jika benda ni baik, tentu sahabat dah buat
Ibnu Solah kata sampai. Bersandarkan kepada pendapat Imam Abu Hanifah
sampai jika seseorang berdoa, jika doa itu dimakbulkan oleh Allah,
kalau Allah mustajab doa apa pun boleh berlaku
Bergantung kepada mustajab doa sama ada akan sampai atau tidak
Aishah tanya Baginda Rasulullah apa yg patut buat ketika ke kubur
Baginda Rasulullah bagitau beri salam saja tak suruh baca Al-Fatihah tetapi nabi ajar doa ketika menziarahi kubur.
Boleh sampai apa yang dihadiakan kalau Allah terima doa, hendaklah tidak diupah,
sebab org upah jika diat tak niat untuk dapatkan pahala dia tak akan diberi ganjaran pahala
Kalau dia tak dapat pahala macammana dia nak hadiahkan
Sabda Baginda Rasulullah;
“Bacalah Al-Quran dan minta habuan dari Allah sebelum datang 1 zaman di mana ada puak yang akan baca Al-Quran kerana ingin mendapatkan habuan dari manusia”
Hadis riwayat Abu Daud.
Tahlil itu sebenarnya (berlainan dengan kenduri tahlil)
Laaa i’la ha ilallah
References;
Ust Asri Zainal Abidin
http://rasuldahri.tripod.com/articles/pengharaman_ka_tahlilan_yasinan_selamatan.htm
KENDURI ARWAH
Syeikh Daud bin Abdullah Fhatani (Ulamak Shafie) (Pejuang Fiqh Shafie), (Orang Melayu) dalam kitabnya
Kitab Furu Ul Masa In
muka surat 182-183
Telah ditanya Radiallah Hu Anhu
“Apakah hukumnya barang yang dikerjakan oleh ahli mayit daripda mempersembahkan makanan, berhimpun manusia atasnya, dahulu daripada ditanam mayat dan kemudian daripadanya, dan menyembelih pada kuburan dan demikian lagi yang dikerjakan manusia dengan barang yang dinamakan dia dengan kafarah dan daripada dikerjanya yakni berhimpun memberi makan awal malam kemudian daripada ditanam mayat dan 7 harinya dan 20 harinya dan 40 , apa yang dimikian itu haramkah atau makruh atau harus”
Jawabnya
“Maka adalah segala yang tersebut itu adalah makruh yang dicela pada syarak kerana tegah dalam syarak”
SOLAT PUASA WAKAF BOLEHKAH DI HADIAHKAN KEPADA MAYAT
by Dr MAZA
Hadis Buqhari,
Saad bin Ubadah satu hari mak dia meninggal ketika dia tiada, tiba2 mak dia meninggal
bila dia balik tengok mak dia dah meninggal, dia pi tanya rasululah
Wahai Rasulullah saw,
Ibu saya meninggal semasa saya tiada, adakah sesuatu yang boleh beri manafaat jika saya sedekahkah sesuatu bagi pihak ibu saya
Nabi Jawab “boleh” (Na’am)
Solat, sedekah, wakaf tanah,hampir Sepakat ulamak kata dapat
Ulamak kata solat boleh sampai tapi dengan syarat doa yang kita mintak mustajab, begitu juga dengan puasa
Ini memenuhi makna anak yang soleh
Maafkan saya kalau soalan saya ni berbunyi jahil..saya tak tahu. kalau saya berdoa agar dosa arqah diampunkan atau dikurangkan seksaan kubur utk arwah yg tiada talian mahupun ada pertalian dgn saya(bukan ibu bapa)misalnya utk pakcik/nenek/spupu, adakah sampai? atau semua tu tak sampai? syukran :’)
Dalam hal berdoa, insyaAllah sampai. Tiada khilaf dalam ulamak dari segi berdoa untuk yang mati. Banyak hadith dan ayat alQuran tentang pentingnya berdoa, terutamanya untuk yang sudah pergi.