Archive for September, 2013

Bible dan Injil

Posted: September 29, 2013 in Islam

Bible———-Old testament

\____________________ new testament

                                                      OLD TESTAMENT

                                                                     /\

   TORAH————————————/     \——————————————————VERSI YAHUDI                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                  I

TORAH                                                                                                                                      I

Kitab Kejadian                                                                                                                           /\

Kisah Allah Ciptakan dunia 6 hari 6 malam                     (Prophet) NEVI”IM _____/     \____KETUVIM

Cerita Nabi Adam                                                     Cerita Nabi-nabi                                                 Kitab Syair

-Lahir                                        Tak dapat kenal pasti siapa tulis             Kisah Nabi Daud, Zulkifli & Zakaria

-Keluar syurga                                                                                                                  Bahasa Hebrew = Ibrani

Nabi Ibrahim dari keturunan Nabi Ishak dari keturunan Nabi Yaakob           (Bahasa Ibunda Bani Israel)

dari Nabi Yaakub                                                                                                   Israel keturunan Nabi Yaakob

-Lahir 12 orang anak                                                            Nabi Yaakob anak Nabi Ishak bin Nabi Ibrahim                                                                                                                                  -Lahirnya bangsa Yahudi

Orang Yahudi kata kitab ini ditulis oleh Nabi Musa

Daud (David) & Sulaiman (Solomon) adalah Nabi keagongan orang Yahudi

Nabi Isa ditolak oleh orang Yahudi

Nabi Isa adalah cucu saudara Nabi Zakaria

*Nabi Yahaya bin Zakaria

TORAH BARU

-Nabi Daud dikatakan berzina dengan isteri pembesar

-Nabi Sulaiman zina dengan anaknya

Pengkaji Bible tolak versi baru kerana menggunakan bahasa orang ketiga

e.g “dia makan, dia pergi, dia melihat”

(maknanya ia ditulis oleh orang lain bukan kisahnya sendiri)

Ada pendapat menolak kerana tiada cerita Firaun menentang Nabi Musa (Moses)

Terdapat 2 gaya bahasa berbeza (kerana salin = ubah, salin = ubah, salin = ubah)

Gaya bahasa kuno dan bahasa moden (tidak asal setiap salinan ada pindaan)

OLD TESTAMENT / perjanjian lama

Kisah perjanjian Allah dan Nabi Ibrahim

Rujuk kepada kitab orang Yahudi

39 kitab = historical (Kitab sejarah nabi)

5 darinya adalah Taurat

Kitab-kitab sejarah nabi

7 kitab ditambah pada Old Testament

(Bukan versi Yahudi tetapi Greek) sebab Paulus sebarkan keluar dari bangsa Israel

7 kitab ini di tolak pihak protestant (Meragukan kerana versi greek)

7 kitab tersebut adalah

1.Tobit                      2.  Judith               3. Maccabes           4.Maccabes

5. Wisdom               6. Sirach                7. Baruch

 

Dr Mazlan UTM KL

Pyramid

Posted: September 14, 2013 in Berita Dunia, fakta menarik

*2 juta blok totally

1-5 tonne each

15million total of weight

136m in height (less 10 meters than)

Pyramid dihubungkan dengan sungai Nil

– untuk memudahkan pergerakkan firaun dari Pyramid ke Sungai Nil

20 years construction period

Hadis Akhir Zaman

Posted: September 11, 2013 in Islam

Dari Sayyidina Ali Radiallahu anhu, bahawa Baginda Rasulullah SAW bersabda :

Bila umat telah melakukan 15 perkara, maka bala akan turun

1)  Harta kekayaan berlegar-legar dikalangan orang-orang tertentu (kroni)

2)  Amanah (tanggungjawab) jadi peluang membuat kekayaan dan mengaut keuntungan

3) Zakat dijadikan hutang

4) Taatnya suami pada isteri

5) Derhaka ibu (ibu melahirkan tuannya)

6) Mengutamakan kawan

7) Mejauhi diri dari ayah

8) Meninggi-ninggikan suara dalam masjid (hadis maudhuk – haram bercakap dalam masjid, sebenarnya tidak tetapi perkara-perkara yang baik)

9) Orang hina (kerana buruk peribadi) dijadikan pemimpin

10) Pemimpin ditakuti kerana kezalimannya (kekjamannya)

11) Arak diminum di merata-rata

12) Kain sutera diapakai lelaki

13) Artis amat disayangi, dipuja dan disanjung tinggi

14) Music dimain-main di merata-rata

15) Golongan generasi baru mengutuk para sahabat Baginda Rasulullah SAW

e.g., Syiah atau marah kerana Nabi Adam makan buah dan dibuang dari Syurga atau kepada Baginda    Rasulullah SAW kerana tidak naik semula meminta agar solat dikurangkan dari 5 kepada 3 atau 2 (       (dalam peristiwa Israj & Mikraj)

Hadis Akhir zaman banyak dihimpun oleh Imam Albanjari

sources: Hadis 40 Ustazah Suhaila UTM, 2013`

Sources : Kuliah Magrib, Surau Mutmainnah,

Ust Asmuni 22 Jan 2014

 

Dato Siti Bayar zakat RM 1 juta setahun

sumber : bekas staft Pusat Urus Zakat

 

 

Salahuddin Al-Ayubi

in the way to conquer Baitulmaqdis

engaged Hungarian Engineer

to cast the gun which proved to be the world’s largest

fired a 545kg ball

8 metres long

Reference:  book of “1000 Great Events” Edited by Lynne Sabel and Philip Steele

Nak buka Kota Al-Qut

sebelum itu dia menyerang mamluk yang berperang sesama sendiri

tujuan menyatukan padukan seluruh dunia Islam terlebih dahulu

ketika berperang, tentera datang dari semua negara-negara Islam

Ust Azhar Teaching Style

Posted: September 9, 2013 in Islam

He teaching styles is like Socrates

(469 BC – 399 BC) was a classical Greek Athenian Philosopher

Socratest

His own particular style of teaching was by

“Question and Answer”

Reference: book of “1000 Great Events” Edited by Lynne Sabel and Philip Steele

Check Mate in chess

Posted: September 9, 2013 in Uncategorized

base from Persian words

original word is shah mat

Shah = King / raja

Mat = mati

 

Reference: book of “1000 Great Events” Edited by Lynne Sabel and Philip Steele

Mesir dan Morsi 2013

Posted: September 9, 2013 in Uncategorized

MOHAMED MORSI – 2013

Former President of Egypt

Hafal Al-Quran dan hadis

Telah menggantikan pemimpin-pemimpin diperliment yang corrupt dengan penghafal-penghafal Al-Quran dan penghafal hadis

Tamatkan bekalan gas ke Israel, gas dibeli dari Algeria dengan harga murah.

Membuka sempadan rafah (meningkatkan kemarahan Israel kerana menggagalkan kepungan Israel ke atas umat Islam Palestine)

Istihar sokong Free Syrian Army menentang Bashar Al-Assad

 

Digulingkan oleh General yang dilantik oleh dia sendiri (General Asisi)

Asisi mungkin telah dirasuah oleh America yang bimbangkan kebangkitan ini akan menjejaskan keselamatan Israel

 

Selepas ditahan, Jabatan Anti-rasuah Mesir meminta maklumat dana yang telah salahgunakan oleh Morsi

namun jabatan kewangan menyatakan bahawa “Morsi tidak pernah menggunakan sebarang dan kerajaan malah gajinya sendiri belum diambil”

 

ARTIST

di mesir artist sangat popular

lebih dikenali dari PM

Zaman Ikhwanul Muslimin menguasai kerajaan, TV-TV mereka menyiarkan forum-forum Islam yang menentang artist, ini menyebabkan kebencian rakyat yang belum faham Islam. (yang sangat fanatik pada artist)

 

ANGIN PERUBAHAN MESIR

Perubahan berlaku sejak 20 tahun lalu sedikit demi sedikit

Seorang ust yang belajar Syariah di Mesir berkata, pensyarahnya sendiri tak bertudung (sekitar 15 tahun dulu)

Sekarang banyak berubah ke arah agama sejak 20 tahun dulu, dulu tak  ramai yang solat, baca Al-Quran, berhijab

 

Perang Algeria 1990

Posted: September 9, 2013 in Uncategorized

Disini bermula kebangkitan era Islam

Satu parti telah menang

Kemudian digulingkan

menyebabkan perang hingga sekarang (2013 = 23 tahun)

Dalam tempoh 10 tahun sahaja telah beratus ribu mati

Seperti yang berlaku di Mesir sekarang 2013, kebangkitan Islam yang digagalkan, digulingkan oleh generalnya sendiri Asisi

sebuah kampung yang diberi nama Babul magribah (pintu orang-orang magribi = Morocco)

tiada lagi kerana telah dimusnahkan oleh Israel

Cukai Naik

Posted: September 8, 2013 in Islam

MENAIKAN KADAR CUKAI
Suatu ketika kerajaan mahu menaikan cukai

Bagi mendapatkan dana untuk menentang tentera Kristian

Kerajaan meminta pendapat Imam Nawawi

Imam Nawawi menjawab:
aku tidak setuju, selagi ada kemewahan pada pembesar-pembesar

Ertinya :

Kerajaan mesti berjimat cermat terlebih dahulu, sekira penjimatan dikalangan pembesar-pembesar dilakukan, tetapi masih terdapat kekurangan, barulah cukai boleh dinaikan.

Maksudnya kesusah pertama harus ditanggung jentera kerajaan, sebelum kesusah itu dibawa kepada rakyat.

by: Dr Asri Zainul Abidin

Perang Akhir Zaman

Posted: September 8, 2013 in Fakta pelik, Islam

Baginda Rasulullah bercerite

Di Akhir zaman

Ada 2 pasukan tentera, di

1) Syam (Syria)

2) Yaman

Sahabat bertanya:

Dimanakah sebaik-baik tentera untuk kami sama-sama berjuang

Baginda menjawab :

Sebaik-baik tentera adalah di Syam, Malaikat melebarkan sayapnya kerana barakah bumi ini

Sesungguhnya Iman berkumpul di Syam di zaman fitnahnya

 

Riwayat Imam Muslim dari Abu Hurairah, Baginda Rasulullah SAW bersabda:

“Tidak akan terjadi hari kiamat, sehingga kaum Rom turun di kota Amaq (lembah Antioch, Selatan Turki) dan di Dabiq (dekat Aleppo, Syria).”

by Syaikh Muhammad Arifi

 

 

Riwayat Abu Daud, Baginda Rasulullah SAW bersabda:

“Kamu akan mengadakan perdamaian dengan bangsa Rom dalam keadaan aman lalu kamu akan berperang bersama mereka menentang satu musuh dari belakang mereka. Maka kamu akan selamat dan mendapat rampasan perang, kemudian kamu akan sampai ke sebuah padang rumput yang luas dan berbukit-bukit, maka berdirilah seorang lelaki dari kaum Rom. Lalu dia mengangkat tanda salib dan berkata: “Salib telah menang!”, maka datanglah seorang lelaki dari kaum Muslimin dan membunuh lelaki Rom tersebut lalu kaum Rom telah berlaku khianat dan terjadilah peperangan demi peperangan. Dimana mereka akan bersatu menghadapi kamu di bawah 80 bendera dan di bawah setiap bendera terdapat 12 ribu tentera”.

by Syaikh Nabil Al-Wadhi

maksud 80 bendera = 80 negara.

Perang romawi dan Islam sangat dahsyat, daging di merata-rata tempat

 

Riwayat Abu Daud, Baginda Rasulullah SAW bersabda:

“Iman dan keberanian jiwa bawa kemenangan pada mereka, lalu keluar pasukan tentera itu dari ‘Madinah’ (bukan Kota Madinah tetapi ditafsirkan sebagai Damascus (Damsyik, Syria)).  Keluar mereka adalah sebaik-baik manusia pada zaman itu”

 

Riwayat Abu Darda, Baginda Rasulullah SAW bersabda tentang Kejadian di Dabiq :

“Benteng kaum muslimin di hari perang dahsyat (Malhamah) adalah Chuttah (Daerah dekat Damascus/Damsyik, kota terbaik di Syria).

Muncul seorang dari keturunan Nabi, namanya seperti Nabi (MUhammad), nama bapanya seperti nama bapa Nabi (Abdullah)

by Syeikh Abdul Nafi Rifai

 

Baginda Rasulullah SAW gambarkan perang Malhamah sebagai

– Amat dahsyat

– Daging di merata-rata

– 1/3 mukmin lari dari perang

– 1/3 syahid

– 1/3 menang sebagai sebaik-baik tentera

By Sheikh Muhammad Arifi

 

dari Imam Ahmad bin Hanbal, Baginda Rasulullah SAW bersabda:

Akan datang pada kalian

1)   Zaman Nubuwwah, kemudian

2)   Zaman Khalifah di atas Sunnah Nabi, kemudian

3)   Zaman kerajaan menggigit (Daulah Umayyah, Abbasiah dan Uthmaniah), kemudian

4)  Zaman kerajaan memaksa -penguasa berkuasa, paksaan guna tentera, senjata etc, dan

5)   Kembalinya zaman Khalifah

By Dr Thariq Suwaidan

 

 

 

Salman Al Farisi di rumah Abu Darda

Posted: September 8, 2013 in Islam

Salman Al Farisi = Muhajirin (orang berhijrah dari Mekah ke Madinah)

Abu Darda           = Ansar (penduduk Madinah)

Salman Al Farisi tiba di Madinah,

Abu Darda terima Salman sebagai tetamu.

Waktu di rumah Abu Darda,

Salman mendapati :

1)   Abu Darda puasa sunat, tetapi menjamu dia sebagai tetamunya

2)   Isteri Abu Darda pakaian kusut masai / selekeh

3)   Malam Abu Darda banyak solat dari tidur.

Suatu hari Salman dijamu makanan oleh Abu Darda

Salman        : aku tak makan selagi kau berpuasa

Abu Darda akhirnya mengalah dan tidak berpuasa kemudian makan bersama-sama

Waktu Malam,

Apabila Abu Darda bangun untuk solat, Salman berkata “tidur dulu”

kemudiannya apabila Abu Darda bangun lagi, Salman berkata “tidur lagi”

Akhirnya setelah menjelang subuh Abu Darda dikejutkan untuk solat malam.

Isteri Abu Darda berpakaian selekeh kerana katanya

“Abu Darda tidak mempunyai ‘hajat’ ke atas aku”

sedangkan seorang isteri kadangkala ‘berhajat’ ke atas suaminya

Tidak puas hati dengan karenah tetamunya (Salman), Abu Darda mengadu pada Baginda Rasulullah SAW,

dengan harapan baginda Rasulullah SAW akan menegur tetamunya (Salman), tetapi sebaliknya,

baginda mengatakan tindakan Salman itulah yang tepat

Nasihat Baginda Rasulullah SAW adalah

1) Ada hak ke atas tubuhmu iaitu makan, jangan berpuasa berlebih lebihan, tubuhmu akan menuntut haknya di akhirat

Digalakkan puasa Isnin Khamis saja atau paling banyak mencontohi Nabi Allah Musa (sehari puasa, sehari tidak)

2) Menghormati tetamu dengan tidak berpuasa sunat

3) Hak ke atas tubuhmu untuk berehat dan tidur di waktu malam, cukup sekadar beribadat pada hujung 1/3 malam

4) Hak yang akan dituntut Isterimu di akhirat kerana meninggalkan nafkah batinnya

hinggakan ada pendapat mengatakan

“ambil wuduk, basuh sebahagian kepala, di akhirat kelak,

bahagian kepala yang tidak kena air itu akan menuntut haknya ke atas kamu dengan berkata

“wahai manusia, aku menuntut hak ku berwuduk, kau meninggalkan hak aku (membasuh kepala yang tidak terkena tadi)”

Wallahualam = Allah knows best

by Ust Halim Hassan

Abu Hurairah Lapar

Posted: September 8, 2013 in Islam

IMAM ABU HURAIRAH YANG LAPAR

 

1 hari

 

Imam Abu Huarairah lapar,

dia menegur sahabat yang lalu,

dengan harapan diajak ke rumah untuk makan.

 

Mula-mula

 

Nampak Abu Bakar lalu, 

beliau tegur,

katanya “Bacakan aku 1 ayat Al-Quran”

Abu Bakar membaca sepotong ayat, 

kemudian berlalu tanpa bertanya dah makan ke belum

 

 

kemudian,

 

Nampak sayyidna Umar,

Tegur Umar,

katanya “bacakan aku sepotong ayat”

Umar pun berlalu lepas baca,

tanpa mengajak ke rumah untuk makan

 

 

 

Nampak Rasulullah

(Rasulullah punyai rahsia mengetahui perkara dihati manusia)

(Nabi Isa boleh tahu apa yang ada di rumah seseorang)

Rasulullah SAW  tanya Abu Hurairah “lapar tak?”

“lapar” jawab Abu Hurairah

Rasulullah SAW kata “jom ke rumah”

 

Di rumah Rasulullah ada secawan susu.

Rasulullah SAW kata “Abu Hurairah panggil sahabat-sahabat lain”

(ada pendapat kata 30 dan ada kata 70 orang yang datang)

 

Seorang demi seorang minum, (susu masih ada)

yang kedua akhir adalah Abu Hurairah.

Abu Hurairah minum, 

Rasulullah SAW kata “Minum lagi”

kemudian Abu Hurairah minum dan beri pada baginda

Baginda kata “Abu Hurairah minum lagi”

akhirnya Abu Hurairah minum sampai kenyang tapi susu masih cukup

 

Yang terakhir minum ialah Rasulullah menghabiskan susu

 

Mengikut Ust Ismail kamus, jika terdesak megharapkan kecukupan sesuatu (contohnya takut habis minyak kereta ditengah jalan sebelum sampai ke petrol pump) boleh baca surah Quraisy.

 Abu Hurairah, sengaja jadi khadam nabi untuk menuntut Ilmu

Sayyid Qutb

Posted: September 8, 2013 in Islam

Digantung pada 1966

ketika Gamal Abdel Nasser -president Mesir

Lawak Anak dan Ayah

Posted: September 4, 2013 in Lawak

Ayah : nak, tolong ayah belikan minuman sejuk ya…
Anak : coca cola atau pepsi ?
Ayah : coca cola..
Anak : tin atau botol ?
Ayah : botol..
Anak : besar atau kecil ?
Ayah : hoi !! Pegi beli je la..!!
Anak : natural atau mineral ?
Ayah : MINERAL !!!!
Anak : biasa atau sejuk ?
Ayah : PENYAPU MANA PENYAPU ??!!!
Anak : pnyapu bulu atau pnyapu lidi ?
Ayah : ARRGGHH… MCM CKP DGN BINATANG !!!
Anak : monyet atau lembu ?
Ayah : KELUAR KAU DARI SINI…!!!
Anak : sekarang atau besok ?
Ayah : SEKARANG !!!!
Anak : ayah nak ikut ke tak ?
Ayah : Karang ade jugak yg aku bunuh !!!
Anak : bunuh pakai pisau atau tembak pakai pistol ?
Ayah : tembak pakai pistol !!!
Anak : dikepala atau diperut ??
Ayah : ARGHHHHHHHH !!!!(ambil pistol tembak kepala sendiri)