Archive for February, 2012

Pepatah Melayu moden

Posted: February 15, 2012 in Uncategorized

1. Terlajak perahu boleh diundur, terlajak kereta pun boleh undur, terlajak kapal terbang takde gear reverse, sori. 

2. Bersatu kita teguh, bercerai kita kahwin lain. 

3. Sudahlah jatuh ditimpa pula tangga lepas tu tercium pulak tahi ayam. 

4. Alang-alang mandi biar guna sabun & syampu. 

5. Harimau mati meninggalkan belang, isteri mati meninggalkan gelang, suami mati meninggalkan hutang. (Itulah…lain kali jangan suruh suami beli gelang secara hutang) 

6. Sebab mulut santan binasa sebab mulut juga… nasi pun habis. 

7. Biar putih tulang jangan kuning gigi (gosok, jangan tak gosok tau) 

8. Kalau tiada angin masakan pokok bergoyang kecuali kalau ada beruk atas pokok tu. 

9. Malang tak berbau tapi kentut boleh berbau walaupun tak berbunyi. 

10. Biar mati bini jangan mati anak (boleh kahwin lagi ape) 

11. Alang-alang menyeluk perkasam biar sampai kepangkal ketiak. 

12. Biar korek hidung jangan korek tabung. 

13. Berakit-rakit kehulu, berenang-renang ketepian lama-lama jadi letih. 

14. Sayangkan anak tangan-tangankan sayangkan isteri kahwin lagi satu. 

15. Kalau padi katakan padi, tidak aku ternanti-nanti, kalau sudi katakan sudi, kalau tak sudi…..boleh blah……. 

16. Harapkan pagar, pagar pun tak boleh harap. 

17. Tempat jatuh lagikan dikenang inikan pula tempat kena saman. 

18. Hujan emas dinegeri orang, hujan batu dinegeri sendiri, kalau macam tu lebih baik tak payah hujan. 

19. Biar lambat asalkan perlahan. 

20. Kalau tiada rotan, pelempang ajelah…. 

21. Habis madu, sepah jangan dibuang merata-rata. 

22. Carik-carik bulu ayam lama-lama jadi bulu tangkis badminton, pasti ayam kebogelan. 

23. Air dicincang takkan putus tapi kalau daging dicincang tandanya ada kenduri 

24. Kerbau berpegang pada tali, manusia berpegang gunakan tangan…. 

25. Pinggan tak retak nasi tak dingin, kalau orang tak hendak tandanya kita tak lawa. 

26. Takkan lari gunung dikejar, tapi kalau tak kejar pun gunung tu takkan lari jugak. 

27. Patah tumbuh, hilang report polis. 

28. Berapa berat mata memandang, berat lagi ahli sukan yang masuk acara angkat berat. 

29. Sepandai-pandai tupai melompat akhirnya tak masuk Sukan Olimpik jugak. 

30. Kalau ada jarum yang patah jangan disimpan di dalam peti, buang aje beli jarum yang baru. 

31. Kalau ada sumur diladang, boleh hamba menumpang mandi, kalau ada umur yang panjang, bolehlah kita kahwin lari…….(nak tak?) 

32. Kajang Pak Malau Kajang berlipat, Kajang hamba makan satay Kajang lagi best…… 

33. Kalau kail panjang sejengkal, belilah kail yang panjang sikit. 

34. Kalau takut dilambung ombak janganlah berumah ditepi pantai, buat rumah jauh-jauh sikit dari pantai la .. 

35. Pecah kaca pecah gelas, kalaudah pecah tu tak reti-reti nak ganti ke…

Advertisements

Beza road block kat Malaysia dengan luar Negara

cam ni punya wat keja patut la jem 2,3km, cam tak profesional jer

miracle of Kaaba

Posted: February 14, 2012 in Uncategorized

Gambar pertama adalah sebuah magnet dalam bentuk kiub dengan SERBUK BESI yang berselerak di SEKELILINGNYA. Medan magnet menyebabkan SERBUK BESI untuk mengatur diri mereka ke dalam corak itu.

GAMBAR KEDUA ADALAH KAABAH..

ALLAH SWT BERFIRMAN MAKSUDNYA :

“Kami akan memperlihatkan kepada mereka ayat-ayat Kami di alam semesta, dan dalam diri mereka sendiri, sehingga ternyata jelas kepada mereka bahawa ini (Al-Quran) adalah kebenaran. Adakah ia tidak mencukupi berkenaan kepada Tuhan kamu bahawa Dia adalah Saksi atas tiap-tiap sesuatu ? “- [41:53]

ALLAHU AKBAR!!.. DENGAN TIAP KEJADIAN YANG PENUH RAHSIA ALLAH..

Ilmu Tuhanku

Posted: February 14, 2012 in fakta menarik, Fakta pelik, Islam dan Sains

Askm,

Saya perlukan maklumat berbentuk fakta untuk persoalan berikut yang di ajukan oleh kawan saya seorang ateis, bukan melayu. Beliau dalam pngajian PHD di universiti tempatan. Beliau hanya mahukan fakta yang boleh dibuktikan. Harap ada yg apat membantu. Sama-sama kita berdoa semoga dia beroleh hidayah dari Allah.

If god make this world, then why he make it as a unhappy one?
Why disaster happening in this world, is it to reduce the population or what ?
what a small kids do, they also been killed or born with disabilities why ?
If god knows everything then why cant he stop the terrorism or killing or raping happening?
What god did for the people who believe him ? he also make troubles for them too? if you said giving trouble for the believer is to make them shine or he want to make the believer worst?
what if they get lose of any family person who loved once?

Salam,

(Pendapat peribadi aku laa)

Cuba tanya dia, kalo tak ada sedih, bolehkah ada gembira?
kalo tak ada org yg kalah, bolehkah ada org yg menang?
kalo dia tak hidup, bolehkah dia mati?
no pain, no gain.
kalo dia seorg diri, bolehkah dia mempunyai anak?
kalo tak ada negatif, macammana nak ada positif.

itu kelemahan manusia, fikir hanya sebelah,
sedangkan kebijaksanaan tuhan, mencipta sesuatu lengkap agar alam ini boleh wujud/bergerak

Pendapat aku,
Allah = kuasa mutlak
Allah = ciptakan hukum (agar alam ini wujud/bergerak)

contoh : permainan bolasepak
Hukum : bola masuk ke jaring, dikira 1 , sebelah pihak lagi dikira 0.
bayangkan kalo hukum ini tiada. (masuk gol atau tidak tetap dikira 0)
maknanya : permainan bola tak akan wujud,
kerana ; – pemain tak mengejar bola utk jaringkan gol,
– penjaga gol tak perlu tangkap bola
– penonton tak terhibur, kedai kopi tak meriah, astro tak ada saluran
sport, stadium kosong, penyokong tiada, EPL tak wujud, byk lg
berjuta-juta kesannya

kalau ada hukum kesannya: ada yg kalah, ada yg bersedih, ada yg menang,
ada yg gembira,
kenapa tak buang hukum ini : agar tak ada org yg kalah, tak ada org yg
sedih,
Kesannya: tak ada org yg menang, tak ada org yg gembira,
Kesan yg lebih besar : permainan bolasepak tidak akan wujud.

Sekarang, balik kepada alam,
Tolak 1 hukum iaitu : graviti menyebabkan semua makluk dibumi jatuh ke tanah, cuba bayangkan apa yg terjadi.

adakah tuhan patut hilangkan hukum graviti semata2 nak jaga penumpang dalam kapal terbang yg terhempas, kesanya lebih teruk dr yg apa yg kita jangkakan.

Hukum yg diciptakan, mahu tidak mahu mesti ada negetif, supaya wujudnya positif,
mahu tidak mahu mesti ada yg kalah, supaya ada yg menang,
mesti ada yg sedih, supaya wujudnya gembira,
bencana alam wujud kerana hukum alam ciptaan tuhan, tujuan untuk elak bencana yg lebih besar,

contoh: bencana kapal terbang terhempas mesti wujud,
Tujuan: agar manusia boleh hidup dibumi dgn adanya graviti

bayangkan kalau tuhan hilangkan rasa lapar dari diri kita, mgkin ada yg mati terlupa makan.

Ilmu Allah itu amat luas, tak hairan jika semua pokok dijadikan pen, semua air laut dijadikan dakwat, tak akan habis menulis ilmu Allah. kerana…
setiap ciptaanya punya hukum,
setiap hukum memberi berjuta-juta kesan kepada alam,
dari sekecil-kecil hati kuman hingga ke sebesar-besar matahari
semua punya hukum yg sempurna, agar alam ini seimbang
semua ini adalah ilmu Allah yg sgt luas utk difikirkan oleh manusia

Kesimpullah
Setiap benda mesti berpasangan
Tujuan : agar wujud keseimbangan

contoh:
Hidup pasangannya mati
sedih pasangannya gembira
siang pasangannya malam

bayangkan kalau tidak berpasangan, apa akan jadi?
jika anda hidup tidak berpasangan, apa akan jadi?
jika ayah anda dulu hidup tidak berpasangan, apa akan jadi?

dan pasangan pada semua makhluk yg ada di alam ini adalah Allah penciptanya.

Tapi Allah tidak boleh dilihat,
sama sperti elektrik, tidak boleh dilihat, tetapi ia wujud, tak caya cuba pegang..

Allah menciptakan kuman denggi, di dalam sekecil-kecil tubuh seekor nyamuk,
tetapi manusia yg besar gedabak yg mati kerana kuman tersebut. Nyamuk rileks jer,

bila Allah menciptakan buah pinggang, ia hanya sebesar penumbuk yg duduk didalam tubuh manusia,
tatapi bila manusia menggantikannya dgn mesin dialisis, ia hampir sebesar manusia.

Dia yg menciptakan hati kuman, adalah zat yang menciptakan matahari

nukilan,
hamba lemah,
(sekadar pandangan peribadi, segala yg baik dari Allah)