Telur kambing

Posted: November 9, 2010 in Lawak

kisah ni dongeng rakyat je…takde kene mengene dgn sesape pun…

seorang pemude keje nye sebagai pengembale kambing je…banyak juge kambing die gembale…

satu hari die telah membawe kambing2 nye makan jauh dari tempat biase..tetibe die tersedar hari dah senje..jadi die terpakse cari jalan pintas untuk balik…

ade lah seorang tue beritahu die mane ade jalan pintas…tapi kene harung sungai yg ade buaye…buaye kat sungai tu suke makan telor kambing je…

gembale tu pun dah risau..nanti banyak kambing nye akan mati..die tak putus ase dan bertanye pade org mcm mane nak bawak kambing harung sungai…

entah mcm mane ade sorang budak yg cerdik bagi jalan mcm mane nak lintas sungai tu..

gembale : tunjukkan lah pade aku care nye wahai budak…

budak : bolih ..jgn risau..pasti kambing2 kau akan dapat lintas sungai itu…

gembale : bagaimane kah care nye…

budak : kau aturkan kambing kau satu barisan…semue kambing betine di depan…semue kambing jantan di belakang…jgn di campur2kan…

setelah semue kambing dah ber atur budak tu pun keluarkan arahan…

budak : wahai gembale…kau suroh kambin jantan yg no 2 kulum telyr kambing yg depan…dan seterus nye sampai lah kambing yg keue ter akhir…

tetibe gembale terfikir…ape hal dengan kambing jantan yg ter akhir…die lantas bertanye pade budak itu..

gembale :wahai budak…ape hal nye dgn kambing jantan ter akhir ni…tentu akan mati di baham telur nye olih buaye…

budak : (sambil menahan ketawe)…nampak gaye nye..kau lah terpakse kulum telur kambing ter akhir tu…

gembale : (tergamam)…tapi kerane syg die buat juge lah..

setelah semue nye beres budak tu terus berlalu dgn ketawe ter bahak bahak….

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s