Ader brani? tinggi tu…

Posted: September 29, 2010 in Uncategorized

Apa laa koo ni, mengaji tinggi-tinggi, qeja besau-besau, alih-alih penakut, buat malu jerr laa…  Aku pun tak brani kalo camni punya tinggi?

Mungkin kita tak sedar tapi itulah sumbangan mereka…. Di sebalik tersergamnya bangunan-bangunan tinggi

sian.. kenapa tak semua orang boleh hidup senang macam kita

Masing-masing ada kelemahan, tapi itulah kelebihan mereka.

SENYUM…. OK,.. Gambo aku takde sebab aku laa yang ambik gambar ni semua he…he..he..

Bila tengok gambo camni teingat kat Allahyarham Pak Tih (Mohd Noor bin Harun).  Penah aku mimpi melawat dia, dia kata terima kasih kat aku, katanya lagi kat sini banyak makanan, bila bukak kitab tafsir mimpi karangan Imam Ibnu Sirin katanya kalo mimpi seseorang yang dah meninggal, walau dia cuma senyum maknanya segala bacaan Yaasin, Al-Fatihah atau apa-apa pahala yang kita hadiahkan sampai kepadanya.  Amin…

Ayah pernah ajar aku… kalo rindukan orang yang telah pergi, bacakan Al-Fatihah dan 3x Surah Al-Ikhlas = jumlah pahalanya sama seperti khatam sebuah Al-Quran.  Kemudian niat dihadiahkan kepada sesiapa sahaja.  Pernah orang bertanya kepada Ustaz adakah cukup pahala bacaan itu untuk ramai orang yang meninggal (kalau dihadiahkan kepada ramai orang dengan sekali baca), jawabnya ia seperti api, bila kita nyalakan pelita orang, api pada pelita kita tidak akan surut atau mengecil dan akhir semua orang akan dapat sama banyak.

Lagi satu Ustaz Ismai Kamus ada cakap, jangan sebut Arwah.  Arwah tu nama sejenis jin yang mengganggu budak-budak kecil.  Sebut Allahyarham(Lelaki & perempuan) & Allahyarhamha (Perempuan) (bermaksud semoga Allah Merahmatinya)


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s